Maand in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van André Brouwer - WaarBenJij.nu Maand in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van André Brouwer - WaarBenJij.nu

Maand in Paramaribo

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André

12 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Beste allemaal,

Mijn eerste maand in Paramaribo zit erop. De tijd gaat snel! Hoogtijd voor een update.

De vlucht verliep voorspoedig, precies volgens planning lande ik om 19.30 uur op Johan Adolf Pengel airport in Paramaribo. Hierna ben ik met een taxi afgereisd naar mijn studentenhuis in Paramaribo. Binnen het studentehuis werd ik vriendelijk ontvangen en snel opgenomen in de groep. In mijn vrije tijd onderneem ik veel activiteiten met mijn huisgenoten. Zoals zwemmen, rijden op een quard, bezoek aan Paramaribo ZOO, uitgaan en bbq. De eerste week stond in het teken van wennen aan het klimaat, de stad verkennen en de nodige praktische zaken regelen.

De 2e week begon mijn stage. De eerste weken stage in het academisch ziekenhuis, moest ik wennen aan de nieuwe situatie. Het ziekenhuis en het zorg-systeem zijn heel anders. Daarnaast moest ik wennen aan de Surinamers. De afdeling chirurgie is afwisselend en boeiend. Beetje bij beetje begin ik meer mijn plek te vinden binnen de afdeling.

Afgelopen woensdag heb ik een zeeschildpadden en kaaimannen tour gedaan met twee huisgenoten. Via de Suriname rivier en een 2 uur durende boottocht door het moerasgebied zijn we gevaren naar het Matapica strand. De boottocht door het moerasgebied was fantastisch. Behalve de vele mooie planten hebben we ook veel vogels gespot. Eenmaal aangekomen op het strand hebben we gegeten. Hierna zijn we het strand opgelopen. Het was inmiddels al na 20 uur en donker. Rond deze tijd komen de zeeschildpadden het strand op, graven hun nest en leggen hun eieren (rond de 120 stuks!). Tijdens de wandeling over het strand hebben we een aantal schilpaden gespot. Ik heb gezien hoe ze hun nest graven, hun eieren leggen en terug kruipen naar de zee. Het was een bijzondere ervaring om dit proces van dichtbij te hebben gezien. Nadat we de zeeschildpadden hadden gespot vervolgden we onze reis terug naar huis door het moeras. Tijdens deze tocht hebben we kaaimannen gespot. Dit werd gedaan door met een zaklamp over het water te schijnen. Op het moment dat de zaklamp in contact komt met de ogen van de kaaimannen gaan deze glinsteren. De kers op de taart was natuurlijk het vangen van een kaaiman. Dit was geen gemakkelijke opgave. Soms zwommen ze weg als we in de buurt kwamen of het vangen mislukte. Dit werd gedaan met behulp van een lasso. Uiteindelijk hebben we een baby kaaiman van 10cm weten te vangen. In totaal hebben we 30 kaaimannen gespot!

Afgelopen vrijdag was het holi-paghawa (color-festival). Dit is een Javaanse feestdag. Tijdens dit feest begroeit iedereen elkaar met gekleurde poeder of verf. Dit festival vond plaats in de palmentuin en op het onafhankelijkheidsplein. Op het onafhankelijkheidsplein draaide onder andere DJ Tjukkie (een beroemde Surinaamse DJ). Rond 22 uur kwam president Bouterse het podium oplopen en sprak ons toe. Het kwam erop neer dat hij ons een fijne avond wenste. Het was bijzondere om de veel besproken president van Suriname te hebben gezien.




  • 13 Maart 2015 - 17:25

    Jan Brouwer:

    Leuk verslag, geniet van je tijd in Suriname.

  • 15 Maart 2015 - 11:30

    Bert Zuiderveld:

    Interessant verslag. Succes met je stage en geniet van je vrije tijd en de leuke dingen die Suriname te bieden heeft!

  • 31 Maart 2015 - 19:57

    Greetje Smit:

    Ha André, ontdek nu pas je reisverslag. Heb deze dus dan nu ook maar even gelezen, al een beetje gewend aan het werken in Suriname?!?
    Geniet van je tijd in Su.!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

André

Half jaar stage in Paramaribo.

Actief sinds 12 Maart 2015
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 5224

Voorgaande reizen:

12 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: