Update vanuit Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van André Brouwer - WaarBenJij.nu Update vanuit Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van André Brouwer - WaarBenJij.nu

Update vanuit Suri

Door: André Brouwer

Blijf op de hoogte en volg André

13 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Beste allemaal,

Het is alweer een aantal weken geleden dat ik een bericht op mijn blog heb geplaatst. Hoogtijd voor een update! Ik zit alweer 2 maanden in Paramaribo. De tijd gaat razend snel.

Ik zit inmiddels volop in mijn stage-ritme. Binnen de afdeling chirurgie heb ik mijn draai gevonden. Ik heb al veel bijzondere casussen voorbij zien komen: zoals een man met schotverwondingen. Deze verwoningen waren veroorzaakt doordat hij door zijn vriend tijdens de jacht werd aangezien voor een hert. Verder een patiënt met een been-wond die geïnfecteerd was geraakt met maden. Casussen die je in Nederland niet vaak voorbij ziet komen. Verder ben ik redelijk gewend aan de Surinaamse cultuur. Dit maakt het werken op de afdeling ook een stuk makkelijker.

Binnen mijn studentenhuis hebben de aflopen periode de nodige wisselingen plaats gevonden. Ik heb afscheid genomen van vier huisgenoten, maar er zijn inmiddels ook weer drie huisgenoten bijgekomen. Aanstaande dinsdag krijg ik een nieuw huisgenootje. Alle zeven kamers zijn dan bezet. Afgelopen donderdag ben ik met mijn huisgenootjes op stap geweest naar club “Havanna”. De donderdagavond is hier de salsa-avond. Salsadansen is erg populair onder de Surinamers. Een aantal van mijn huisgenoten hebben salsa-les gevolgd. Ik ben zelf ook al een aantal keer de dansvloer opgetrokken om salsa te dansen. Ik ben er achter gekomen dat salsadansen niet echt mijn ding is.

De afgelopen weken heb ik een aantal mooie trips gemaakt. Ik ben onder andere naar Berg en Dal geweest en verder naar het Brokopondomeer & natuurpark Brownsberg. De trip ging van start in Berg en Dal. Hier heb ik deelgenomen aan canopying. Hierbij roetsjt je aan een kabel van het ene platform naar het andere, tussen boomkruinen door of boven het bladerdak. Hoogtepunt was de spectaculaire roetsjvlucht over de Suriname-rivier heen.
Na deze activiteit ben ik vertrokken naar het Brokopondomeer. Dit is geen natuurlijk meer. Het is ontstaan door de bouw van een hoge dam in de Suriname-rivier. Hierdoor liep het gebied achter de dam onder water. Het stuwmeer heeft een oppervlakte van iets meer dan de oppervlakte van de provincie Flevoland. De dam is gebouwd om elektriciteit op te wekken. Over het Brokopondomeer heb ik een boottocht gemaakt. Bijzonder aan het meer zijn de vele kale boomtoppen die boven het water uitstekken en de eilanden. Hierna zijn we vertrokken naar natuurpark Brownsberg. Hier hebben we de nacht in een lodge doorgebracht. De volgende dag heb ik bij zonsopgang een wandeling gemaakt. Tijdens deze wandeling heb ik verschillende kikkers, padden, vogel- en apensoorten gespot! De 2e wandeling ging naar de Leo- en Irinevallen. Tijdens deze wandeltocht heb ik verschillende soorten gifslangen, gifkikkers en apen gespot en verder een luiaard! Het was bijzonder om deze exotische dieren in het echt te bewonderen.

De week hierop heb ik dolfijnen gespot op de Suriname-rivier. Binnen de Suriname-rivier leven 120 dolfijnen, verspreid over drie groepen. Tijdens de trip hebben we dolfijnen gezien. Zelfs een baby-dolfijn. Het was een bijzondere ervaring om deze mooie dieren in het echt te zien!

Vorig weekend ben ik naar Bigi pan, ‘het grote meer’ op zijn Surinaams, geweest. Dit is een natuurreservaat en staat bekend om de vele vogels die hier overwinteren. De reis hier naar toe duurde vier uur. Tijdens de reis hebben we een aantal plaatsen bezocht. De eerste plaats die we aandeden was Groningen. In dit dorp hebben zich in het verleden boeren uit Groningen (NL) gevestigd. Vandaar de naam Groningen. Het was leuk om weer even in Groningen te zijn ;) Vervolgens zijn we naar Wageningen gereden. Hier hebben we onder andere een oude rijstfabriek gezien, deze is al tientallen jaren leeg en door de natuur overgenomen. Een bijzonder gezicht. Eenmaal aangekomen in bigi pan hebben we een boottocht gemaakt over het meer. Tijdens de tocht hebben we veel vogelsoorten gespot, onder andere rode ibissen, witte reigers en flamingo’s. De nacht hebben we doorgebracht in een huis op het water.







  • 13 April 2015 - 08:10

    Bea Zuiderveld :

    Ha Andre, leuk om je ervaringen te lezen. Mooi om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Ook mooie foto s hoor! Ik mis alleen foto s van je salsa -dans

  • 13 April 2015 - 10:28

    Tamara Brouwer:

    André,

    Zo te lezen heb je het wel naar je zin! Wat leuk om te lezen dat je zulke bijzondere dingen meemaakt tijdens je stage.
    En wat jammer dat salsa dansen niet zo je ding is haha! ;)


  • 13 April 2015 - 14:24

    Tjark:

    Ey Andre,

    Leuk om te lezen dat het zo goed gaat! maak er een mooi avontuur van :)

  • 20 April 2015 - 22:50

    Freek:

    Hoi Andre, leuk om dit te lezen, klinkt alsof je jezelf goed vermaakt. En het is ook nog leerzaam, wat wil je nog meer van een stage. Super!

  • 21 April 2015 - 02:28

    André:

    Beste allemaal,

    Bedankt voor jullie leuke reactie's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

André

Half jaar stage in Paramaribo.

Actief sinds 12 Maart 2015
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 5217

Voorgaande reizen:

12 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: