De stage nadert zijn einde - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van André Brouwer - WaarBenJij.nu De stage nadert zijn einde - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van André Brouwer - WaarBenJij.nu

De stage nadert zijn einde

Door: André Brouwer

Blijf op de hoogte en volg André

15 Juni 2015 | Suriname, Paramaribo

Beste Bakra’s (Nederlanders) hoogtijd voor een update vanuit het mooie Suriname!

Tijdens mijn stage heb ik 2 dagen op de operatiekamer gestaan. Hier heb ik bij een aantal interessante operaties kunnen meekijken, zoals een thyreoïdectomie (schildklier verwijdering), een cervicale stenose (vernauwing van de nek), een lumpectomie mamma (borstsparende tumor verwijdering), appendicitis ectomie (blinde darm verwijdering) en een onderbeen amputatie. Het was boeiend om te zien hoe het operatieproces er aan toe gaat en hoe het menselijk lichaam er van binnen uit ziet. De stage nadert zijn einde. Deze week is mijn laatste stage week. Momenteel ben ik druk bezig met mijn eindverslag en het samenstellen van mijn portfolio. De stage is razendsnel voorbijgegaan.

De afgelopen weken heb ik helaas afscheid moeten nemen van 3 huisgenoten. De komende week gaan nog 3 huisgenoten naar huis. Het wordt rustig in het studentenhuis. Gelukkig staat de reünie in Nederland al gepland! Zaterdag ga ik een vriendin (Marieke) ophalen van het vliegveld. Zij komt 14 dagen hier vakantie vieren! Ik kijk uit naar haar komst.

Ik ga elke week zwemmen. Om een extra uitdaging aan het zwemmen te geven ga ik meedoen aan de zwemmarathon van Paramaribo. De afstand bedraagt 18 kilometer. Aan het evenement doen zwemmers mee uit heel Zuid-Amerika, het Caribisch gebied en Europa. Om in goede conditie te komen ga ik dus extra zwemmen.

Tijdens het pinksterweekend ben ik naar Apiapaati geweest. Dit is een eilandje in het binnenland. De reis begon op z’n Surinaams; om 7u aanwezig zijn en om 8u vertrekken. De afstand tussen Paramaribo en Apiapaati is slecht 250km. Toch duurde de reis zeven uren. De reis bestond uit 4 uren reizen met de bus en 3 uren varen met de boot. De volgende ochtend zijn we na het ontbijt vertrokken naar Djoe moe. Dit is het grootste ziekenhuis aan de Suriname rivier. Vervolgens hebben we een wandeling door de jungle gemaakt en de Ananasberg beklommen. Zoals de naam al doet vermoeden groeien er op deze berg ananassen. Helaas zijn deze pas in september/oktober rijp. Dus nu nog niet eetbaar. Het uitzicht vanaf de Ananasberg over de jungle was fantastisch. De jungle oogt vanaf hier als een grote broccoli. Tijdens de trip hebben we een aantal traditionele dorpen bezocht. Tijdens de wandeling vertelde de gids ons over de rituelen en gewoonten van het dorp. De gidsen zijn opgegroeid in deze dorpen en kunnen je dus alles vertellen. De gidsen vertelde ons onder andere dat het normaal is dat mannen meerdere vrouwen hebben. Dit kunnen er maximaal 4 zijn. Vrouwen daarentegen hebben 1 man. Daarnaast worden kinderen uitgehuwelijkt. De ouders of grootouders kiezen een schoondochter/zoon uit. Verder is het daten niet gebruikelijk. Dit gebeurt stiekem. De gids vertelde dat de huidige generatie zich hiertegen verzet. Het is bijzonder om te horen dat kinderen hier uitgehuwelijkt worden en mannen met meerdere vrouwen getrouwd zijn.

  • 16 Juni 2015 - 17:36

    Bea En Bert Zuiderveld:

    Ha Andre . Weer erg leuk om je ervaringen te lezen. Het is een hele andere wereld daar hoor! Je maakt zo heel wat mee ( ook bijzondere dingen in het ziekenhuis! )
    Succes nog met de laatste loodjes van je stage! En straks lekker genieten van je vakantie!

    Enne gelukkig is het nu ook gauw augustus

  • 17 Juni 2015 - 21:49

    Jan Brouwer:

    Prachtig om te lezen wat je allemaal mee maakt en doet in Suriname.
    Ik wens je succes met de zwemmarathon en je eindverslag.
    Geniet van de laatste dagen in Suriname.

  • 23 Juni 2015 - 17:10

    Tamara Brouwer:

    Annie,

    Wat leuk dat je meedoet aan de zwemmarathon! Wanneer is dit gepland? Misschien kan ik dan ook nog meedoen!
    Wat leuk dat je zoveel bijzondere dingen meemaakt daar. Ik verheug me erop om richting Suriname te reizen!
    Tot snel!

    Groetjes Tamara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

André

Half jaar stage in Paramaribo.

Actief sinds 12 Maart 2015
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 5216

Voorgaande reizen:

12 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: